`
Roi Kuper’s Ansar series is spread along the hard and exposed concrete wall. The work comprises of 13 color prints taken at the Ktziyot prison, also known as “Ansar”: originally the name of the first prison in Lebanon, borrowed by Palestinian detainees and soldiers.
The Kziyot (Ansar) prison was opened in 1988 with the beginning of the first Intifada and closed during implementations of the Oslo agreements as the prisoners were released. During this period thousands of Palestinians were detained there in harsh conditions, making it into a symbol of oppression. In 2002, after the “Shield wall” operation the prison was renovated and reopened.
Roi Kuper photographed the deserted parts of the prison that still bear their affiliations. Neglect and barrenness control the “landscape” stretching into the caged horizon. Under the blue sky dotted with white clouds stands the prison “city”: barbed wire, rusty sheds, guard towers and dry vegetation. The silent photographs, empty of people hold the voices and memories of the past. They radiate a sensation of dryness and death, thus strengthening the sad image of the prison and the connotations it evokes.
Dr. Rona Sela
לאורך קיר הבטון החשוף והנוקשה נפרשת סדרת "אנסאר" של רועי קופר. הסדרה מציגה שלושה עשר תצלומים מכלא קציעות שבנגב, הידוע גם בכינוי אנסאר, בעקבות הכלא הראשון בלבנון, שאת שמו העתיקו האסירים הפלסטינים והחיילים.
כלא קציעות (אנסאר) נפתח לראשונה בשנת 1988 לאחר פרוץ האינתיפאדה הראשונה ונסגר בעת יישומי הסכמי אוסלו, עם שחרורם של האסירים הביטחוניים. במהלך תקופה זו הוחזקו בו אלפי עצורים פלסטינים בתנאים קשים והוא הפך סמל דיכוי ידוע לשמצה. לאחר מבצע "חומת מגן" בשנת 2002 שופץ הכלא ונפתח מחדש.
רועי קופר צילם את חלקיו הלא פעילים והנטושים של הכלא תוך מעקב אחר סממניו. עזובה ושיממון שולטים ב"נופים" הנמתחים אל קו האופק הכלוא. לרקע שמי עננים בהירים ניצבת "עיר" המאסר: גדרות תיל, צריפים חלודים, עמדות שמירה וצמחיה יבשה. התצלומים הדוממים והריקים מאדם אוצרים בתוכם את קולות העבר וזי כרונו. תחושת יובש, צחיחות וקץ עולה מהם ומעצימה את דימויו העגום של הכלא והקונוטציות העולות ממנו.
ד״ר רונה סלע